Vanwege de bestuurlijke, beleidsmatige en/of financiële belangen en mogelijke risico’s is het verplicht dat in de jaarlijkse gemeentebegroting aandacht wordt besteed aan derde rechtspersonen, waarmee de gemeente een band heeft (artikel 9 Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten).
Een verbonden partij is een privaatrechtelijke of publiekrechtelijke organisatie waarin de gemeente een bestuurlijk en een financieel belang heeft (artikel 1 Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten, Bbv). Dit kan een samenwerking zijn in de vorm van een gemeenschappelijke regeling, zoals bedoeld in de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr), maar dat hoeft niet. Niet iedere verbonden partij is een gemeenschappelijke regeling en niet iedere gemeenschappelijke regeling is een verbonden partij. Als de gemeente alleen een bestuurlijk belang heeft, of alleen een financieel belang, is er in juridische zin geen sprake van een ‘verbonden partij’ zoals bedoeld in het Bbv.
Onder bestuurlijk belang wordt verstaan "zeggenschap, hetzij uit hoofde van vertegenwoordiging in het bestuur hetzij uit hoofde van stemrecht". Onder financieel belang wordt verstaan: "een aan de verbonden partij ter beschikking gesteld bedrag dat niet verhaalbaar is indien de verbonden partij failliet gaat onderscheidenlijk het bedrag waarvoor aansprakelijkheid bestaat indien de verbonden partij haar verplichtingen niet nakomt." (art. 1 Bbv).
Om die reden worden in deze paragraaf de verbonden partijen zoals bedoeld in het Bbv en onze samenwerkingsverbanden afzonderlijk beschreven. Deze paragraaf bevat een totaaloverzicht van alle deelnemingen (vennootschappen), gemeenschappelijke regelingen, stichtingen en verenigingen.
Volgens artikel 15 Bbv dient deze paragraaf ten minste te bevatten:
- de visie op verbonden partijen in relatie tot de realisatie van de doelstellingen die zijn opgenomen in de begroting;
- de beleidsvoornemens omtrent verbonden partijen.
Bij de verschillende aangegeven verbonden partijen is een tabel toegevoegd waarin vermogens en resultaatinformatie en de verschillende belangen zijn aangegeven. In de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing worden de risico’s van de specifieke verbonden partij aangegeven.
In de eerder genoemde programma’s is bij de specifieke producten aangegeven op welke wijze de verbonden partij bijdraagt aan de realisatie van de doelstellingen van de programma’s, hoe de maatschappelijke effecten worden bereikt.
Op de drie niveaus van samenwerking is het college voor overleg en beleidsafstemming indien dit meerwaarde heeft. Er worden in principe geen bevoegdheden overgedragen.
De criteria voor afweging van samenwerking zijn:
- wettelijke verplichting;
- financiële noodzaak;
- specialistische kennis;
- voordeel van bundeling/synergie;
- gemeentegrensoverschrijdende problematiek;
- efficiencyvoordeel van grotere schaal;
- het gezamenlijk belang;
- democratische legitimiteit;
- zeggenschap;
- goede invloed voor de onderlinge relatie; en
- beperking van risico’s.
Gemeenschappelijke regelingen
Verbonden partij
Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland
VestigingsplaatsZaandamWebsiteVisieVeiligheidsregio Zaanstreek-Waterland is verantwoordelijk voor de voorbereiding op en bestrijding van rampen en crises voor de inwoners en bezoekers van onze regio.
BeleidOp 10 februari 2017 is het Beleidsplan Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland 2017-2020 vastgesteld. In het beleidsplan staan de (gezamenlijke) ambities van het samenwerkingsverband dat bestaat uit brandweer, politie, GHOR en de acht gemeenten. Maar ook de ambities ten aanzien van onze wettelijke taken op het gebied van Brandweerzorg, Geneeskundige zorg, de Gemeenschappelijke meldkamer en Rampenbestrijding en crisisbeheersing.
Samen voor veilig!
We zijn er van overtuigd dat we gezamenlijk de grootste veiligheidswinst kunnen realiseren. Vandaar dat onze focus de komende jaren ligt op het gezamenlijk beperken van risico’s en beheersen van (de effecten van) crises.
- Gezamenlijk, omdat veiligheid geen exclusieve taak van de veiligheidsregio is. Samen met inwoners, instellingen en bedrijven kunnen we Zaanstreek-Waterland veiliger maken.
- Beperken van risico’s, omdat volledige beheersing van risico’s niet realistisch is.
- Beheersen van effecten, omdat als het dan toch misgaat, de veiligheidsregio optreedt om de continuïteit van de samenleving te waarborgen.
Risico'sOpenbaar belangHoogwaardig kwaliteitsniveau van voorbereiding op en bestrijding van incidenten, crises en rampen in regio.
Gemeentelijk belangJaarlijkse bijdrage en vertegenwoordiging in bestuur door burgemeester Sievers t.b.v. waarborgen fysieke en sociale veiligheid burgers gemeente Edam-Volendam.
FinanciënFinancieel resultaat 20174401-01-201731-12-2017Eigen Vermogen1.1091.307Vreemd Vermogen20.18119.509Financiële toelichtingDe begroting van VrZW bedraagt in 2019 € 31 miljoen. Het budget van VrZW wordt gevormd door de bijdrage van het Rijk en de bijdragen van de gemeenten.
De bijdrage 2019 van de gemeente Edam-Volendam bedraagt € 2.495.216.
Verbonden partij
GGD Zaanstreek-Waterland
VestigingsplaatsZaandamWebsiteVisieDe GGD werkt aan een goede gezondheid van alle inwoners in de regio Zaanstreek-Waterland en gaat daarbij uit van de nieuwe definitie van gezondheid: ‘Gezondheid als het vermogen zich aan te passen en een eigen regie te voeren, in het licht van de fysieke, emotionele en sociale uitdagingen van het leven’ (Huber, 2014). Deze omschrijving heeft consequenties voor de doelstellingen en de inrichting van preventie en zorg. Gezondheid is geen doel op zich, maar een middel om te kunnen participeren.
De GGD richt zich op maatschappelijke en niet op individuele hulpvragen. Veel van de activiteiten van de GGD richten zich op langetermijneffecten en zijn preventief van aard, ter bescherming van alle inwoners in Zaanstreek-Waterland.
De GGD is onderdeel van een samenhangend aanbod van publieke gezondheid in Nederland, zoals vastgelegd in de Wet publieke gezondheid (Wpg, 2008). Elke gemeente is vanuit deze wet verplicht om een GGD in stand te houden. Publieke gezondheidszorg wordt in de Wpg omschreven als de ‘gezondheidsbeschermende en gezondsheidsbevorderende maatregelen voor de bevolking of specifieke groepen daarin, waaronder begrepen het voorkomen en het vroegtijdig opsporen van ziekten’. In de wet zijn de verantwoordelijkheden van de gemeenten op het gebied van de publieke gezondheid vastgelegd en zijn de taken van de GGD benoemd.
BeleidAlle gemeenten in Zaanstreek-Waterland werken samen in de Gemeenschappelijke Regeling GGD ZW (GR GGD ZW). De gewijzigde GR GGD ZW zit 20-9-2018 als agendapunt in het raadsplein.
Risico'sOpenbaar belangPrimaire Ziektepreventie en leveren van een bijdrage aan de publieke gezondheidszorg
Gemeentelijk belangJaarlijkse bijdrage en gemeentelijke vertegenwoordiging in het Algemeen Bestuur in het kader van primaire ziektepreventie, jeugd en ouderenzorg en infectieziekten.
FinanciënFinancieel resultaat 2017201-01-201731-12-2017Eigen Vermogen1.5011.614Vreemd Vermogen6.6316.554Financiële toelichtingDe gemeentelijke bijdrage voor de GGD Zaanstreek-Waterland bedraagt € 1.233.438 voor 2019.
Ten opzichte van 2018 is er voor 2019 sprake van een stijging van de totale gemeenschappelijke bijdragen van € 966.209. Dit komt met name voort uit de uitgangspunten die zijn vastgesteld bij de kadernota 2019, nameiijk:
• Een stijging van € 485.000 in verband met de verschuiving van de financiering van het RijksVaccinatie Programma naar het Gemeentefonds. Ten aanzien van dit bedrag maakt de GGD een voorbehoud, omdat nog niet duideiijk is of hiermee de kosten voor het Rijksvaccinatieprogramma geheel kunnen worden gedekt en er nog geen zekerheid bestaat of de gemeenten voor de kosten van het Rijksvaccinatieprogramma voldoende dekking krijgen uit het Gemeentefonds.
• Een stijging van € 475.000 in verband met de autonome ontwikkelingen van de loon- en prijsindex waarvan € 130.000 voortkomt uit het meerjarenperspectief.
NB: De gemeente Edam-Volendam neemt ook diverse contracttaken af bij de GGD Z/W.
Contracttaken zijn activiteiten die de GGD uitvoert en die geen onderdeel uitmaken van het takenpakket dat de GGD binnen de Gemeenschappelijke Regeling uitvoert. Voor de contracttaken geldt dat de afrekening buiten de Gemeenschappelijke Regeling met de opdrachtgevende gemeente(n) plaatsvindt.
Verbonden partij
Waterlands Archief
VestigingsplaatsPurmerendWebsiteVisieHet Waterlands Archief, betrouwbaar geheugen van de regio Waterland, beheert rond de duizend archieven van plaatselijke overheden en particuliere instellingen (bijvoorbeeld notarissen en kerken).
Naast archiefbeheer heeft het Waterlands Archief tot primaire taak de archieven en de daarbij behorende cultuurhistorische collecties ter inzage te geven aan iedereen, die daar belang in stelt. Daarnaast houdt het Waterlands Archief toezicht op de archieven bij de deelnemende gemeenten die nog niet zijn overgebracht en geeft het advies aan archiefvormers over duurzame toegankelijkheid van digitale informatie.
BeleidHet Waterlands Archief heeft het beheer van 5 strekkende kilometer archief. Er is nog een achterstand in de ontsluiting van ruim 500 meter, die ingelopen moet zijn in 2021. Daaraan wordt gewerkt.
Het beleid is gericht op het duurzaam behoud, de verbetering van de toegankelijkheid en het ondersteunen van de archiefvormer bij het informatiebeheer. De focus ligt hierbij op de voorbereiding van een gemeenschappelijk e- depot en de uitbreiding en verbetering van de digitale dienstverlening.
In de periode 2018-2020 staat de uitvoering van het project digitalisering bouwvergunningen gepland.
De digitale, duurzaam te bewaren archieven die bij gemeenten ontstaan moeten worden beheerd in een digitaal depot: het “e- depot”. Bij het Waterlands Archief komen de gemeentelijke archieven samen. In 2018 wordt voor het e- depot aangesloten op de infrastructuur van het Noord Hollands Archief in Alkmaar.
Risico'sOpenbaar belangDe belangrijkste doelstelling van het Waterlands Archief is het duurzaam beheren en beschikbaar stellen van overheidsinformatie die als zodanig is gewaardeerd zodat toekomstige generaties het archief kunnen blijven raadplegen. Hiermee voldoet de gemeente aan de bepalingen van de Archiefwet.
Gemeentelijk belangHet Waterlands archief ontvangt een jaarlijkse bijdrage.
FinanciënFinancieel resultaat 201701-01-201731-12-2017Eigen Vermogen10282Vreemd Vermogen419344Financiële toelichtingDe bijdrage van de gemeente Edam- Volendam voor 2019 bedraagt € 257.117.
Begin 2018 is de bestaande Gemeenschappelijke Regeling ISW gewijzigd in de nieuwe GR Waterlands Archief. De colleges van de deelnemende gemeenten hebben daarmee opnieuw het beheer van hun archieven gemandateerd aan de archiefdienst. De saldi van het ISW zijn daarbij bestemd voor het project digitalisering bouwvergunningen. Met het wegvallen van het ISW als overkoepelende regeling wordt het Waterlands Archief volledig verantwoordelijk voor haar bedrijfsvoeringstaken. Een aantal van die taken is uitbesteed aan externen: personeel en financiën (Gemeente Waterland), facilitair en huisvesting (Bibliotheek Waterland) en informatie en ICT. Verbetering van de communicatie, bijvoorbeeld door digitale nieuwsbrieven, wordt in 2019 voortgezet.
Door schaalvergroting, middels structurele samenwerking met een vergelijkbare dienst in de regio, kan de expertise en daarmee de slagkracht worden vergroot. Samenwerking met het Gemeentearchief Zaanstad ligt daarbij niet alleen voor de hand, maar is ook een bestuurlijke opdracht. In de samenwerking met het Gemeentearchief Zaanstad zal mogelijk ook de behoefte aan nieuwe functies ingevuld kunnen worden.
Een andere bestuurlijke opdracht is om binnen de regio Waterland nadrukkelijk de samenwerking te zoeken met de deelnemende gemeenten en andere maatschappelijke organisaties.
Daarnaast wordt op archiefgebied ook in 2019 samengewerkt met het Westfries Archief en het Regionaal Archief Alkmaar. Voor programmering en publiciteit zoekt het Waterlands Archief ook weer de samenwerking met de Bibliotheek Waterland. Tot slot zoeken we ook weer verdere samenwerking met middelbare scholen, hogescholen en universiteiten, historische verenigingen en musea.
Verbonden partij
Gemeenschappelijke Regeling Twiske-Waterland
VestigingsplaatsOostzaanWebsiteVisieHet bevorderen van een evenwichtige ontwikkeling van de openluchtrecreatie o.a. d.m.v. het treffen van maatregelen en voorzieningen ten behoeve van openluchtrecreatie. Het duurzaam in stand houden van het specifieke en gedifferentieerde karakter van het landschap door bescherming, ontwikkeling en consolidatie van waarden die het in zich heeft.
BeleidProgramma accenten in 2019 zijn:
- Begeleiden uitvoering recreatievoorzieningen Markermeerdijk;
- Beheer en onderhoud van recreatieve infrastructuur
- Samenvoegen gescheiden financiële administraties Landschap Waterland en Twiske
Risico'sIn algemene zin: besluitvorming met financiele gevolgen door het bestuur van de GR heeft gevolgen voor de participanten.
Openbaar belangEr wordt een indexering van de bijdrage voorgesteld van 0,65%.
De algemene reserve is voldoende om het gebied duurzaam te beheren. Deze is met name bedoeld voor groot onderhoud en vervangingen in de toekomst.
Gemeentelijk belangDe gemeente wordt in het bestuur vertegenwoordigd door wethouder Schütt.
FinanciënFinancieel resultaat 20176901-01-201731-12-2017Eigen Vermogen2.0292.078Vreemd VermogenFinanciële toelichtingDe jaarlijkse gemeentelijke bijdrage in de begroting 2019 is € 32.329
Verbonden partij
Omgevingsdienst IJmond
VestigingsplaatsBeverwijkWebsiteVisieDe omgevingsdienst IJmond draagt bij aan het bereiken en in stand houden van een veilige en duurzame fysieke leefomgeving en een goede omgevingskwaliteit binnen haar werkgebied. Daarbinnen inspireren wij burgers en bedrijven tot het nemen van eigen verantwoordelijkheid. Het resultaat is een landelijk vooruitstrevende en toekomstbestendige voorbeeldorganisatie waar partners met vertrouwen mee samenwerken.
BeleidHet basistakenpakket betreft de vergunningverlening-, toezicht- en handhavingstaken (VTH) op het gebied van milieu met betrekking tot complexere inrichtingen en ketens (grondstromen/ asbest/ afval) in een gemeente. De Omgevingsdienst IJmond voert deze taken uit voor de gemeente Edam-Volendam. Zij worden soms ook ingehuurd voor extra taken zoals geluidscontrole kermis, controle inrichtingseisen drank- en horecavergunning en diverse taken/projecten op het gebied van duurzaamheid. Hiermee wordt dus mede invulling gegeven aan de doelstellingen op het gebied van omgevingskwaliteit.
Risico'sEr is een algemeen risico ten aanzien van besluitvorming vanuit de GR waarbij de participanten verantwoordelijk zijn voor de financiële gevolgen daarvan. Verder is er risico ten aanzien van de kostenontwikkeling ten opzichte van de geleverde kwantiteit en kwaliteit van producten.
Openbaar belangDoor bundeling van specialismen realiseren wij, namens onze gemeenten en provincie, een grotere efficiëntie en een hogere kwaliteit van onze werkzaamheden. Het geeft ons ook de mogelijkheid om gemeente overstijgende projecten breed op te pakken. Belangrijk, want milieu stopt niet bij de grenzen van een gemeente. Denk hierbij aan thema's als mobiliteit en luchtkwaliteit.
Gemeentelijk belangMet de inwerkingtreding van de wet Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH) is de overdracht van deze zogenaamde basistaken een verplichting geworden. Het is daarbij ook een verplichting geworden om dat in de vorm van een te regelen. De gemeente is voor wat betreft deze basistaken dan ook per 1 mei 2017 toegetreden tot de gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst IJmond.
De gemeente wordt in het bestuur vertegenwoordigd door wethouder Runderkamp.
FinanciënFinancieel resultaat 20171301-01-201731-12-2017Eigen Vermogen483412Vreemd Vermogen8.8888.283Financiële toelichtingDe bijdrage aan de omgevingsienst IJmond bedraagt in 2019 € 150.868
Verbonden partij
Regionale samenwerking Jeugdhulp
VestigingsplaatsAmsterdamWebsiteVisieDoel is samenwerking op het gebied van Jeugdhulp met de gemeenten in Zaanstreek-Waterland met name voor wat betreft de regionale en bovenregionale inkoop.
BeleidDe regio Zaanstreek-Waterland koopt samen met de jeugdzorgregio Amsterdam-Amstelland (6 gemeenten) de specialistische en hoogspecialistische jeugdhulp in. De transformatie van het jeugdstelsel brengt een nieuwe manier van zorginkoop met zich mee en een versterking van de lokale zorgstructuur. Vanaf 2018 wordt in de 14 gemeenten en alle gecontracteerde partijen gewerkt met ondersteuningsprofielen en resultaatafspraken. Uitgangspunten zijn doelrealisatie en klanttevredenheid.
Edam-Volendam neemt deel aan de ‘gemeenschappelijke regeling regionale samenwerking decentralisaties sociaal domein’ Zaanstreek-Waterland. Dit betreft een regeling ‘zonder meer’ op grond van de wet gemeenschappelijke regelingen. Hieruit volgt de dienstverleningsovereenkomst voor inkoop- en contractmanagement met Zaanstad voor jeugdhulp.
Vanuit Amsterdam is een regionaal ondersteuningsteam (ROT) ingericht en worden werkgroepen en bestuurlijke overleggen georganiseerd. Het ROT verzorgt ook de inkooptrajecten jeugdhulp namens de 14 gemeenten en fungeert als helpdesk voor ict en administratieve vragen over het gewijzigde jeugdhulpstelsel. De regiogemeenten dragen bij aan de kosten die Amsterdam voor de regio maakt.
Risico'sOpenbaar belangHet Regionaal Ondersteuningsteam (ROT) verzorgt namens de veertien gemeenten het contacteren van jeugdhulporganisaties en het inkopen van jeugdhulp.
Gemeentelijk belangEdam-Volendam neemt deel aan een ‘gemeenschappelijke regeling regionale samenwerking decentralisaties sociale domein’. Dit betreft een regeling ‘zonder meer’ op grond van de wet gemeenschappelijke regelingen. In 2018 wordt deze gemeenschappelijke regeling aangepast voor alleen Jeugdhulp.
De regiogemeenten dragen bij aan de kosten die Amsterdam voor de regio maakt.
FinanciënFinancieel resultaat 201901-01-201931-12-2019Eigen VermogenVreemd VermogenFinanciële toelichtingIn de begroting van Edam-Volendam 2019 is een bijdrage geraamd van € 125.000.
In de regio Amsterdam-Amstelland en Zaanstreek-Waterland hebben de jeugdhulporganisaties en veertien regiogemeenten de handen ineens geslagen op basis van de Jeugdwet uit 2015. Zij werken nauw samen om deze jeugdigen en gezinnen jeugdhulp te bieden die bij hen past, aansluit bij de vraag van jeugdige en gezin en meetbaar het gewenste resultaat oplevert. Het motto van de specialistische jeugdhulp is: doen wat nodig is, het resultaat telt!
Dit betreft een regeling ‘zonder meer’ op grond van de wet gemeenschappelijke regelingen. Hieruit volgt de dienstverleningsovereenkomst voor inkoop- en contractmanagement met Zaanstad voor jeugdhulp.
Vanuit Amsterdam is een regionaal ondersteuningsteam (ROT) ingericht en worden werkgroepen en bestuurlijke overleggen georganiseerd. Het ROT verzorgt ook de inkooptrajecten jeugdhulp namens de 14 gemeenten en fungeert als helpdesk voor ict en administratieve vragen over het gewijzigde jeugdhulpstelsel. De regiogemeenten dragen bij aan de kosten die Amsterdam voor de regio maakt.
Vennootschappen en coöperaties
Verbonden partij
BNG
VestigingsplaatsWebsiteVisieDe Bank Nederlandse Gemeenten is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. Dit vloeit nog voort uit de periode dat de Bank in veel sterkere mate als nu verrekeninstelling was tussen Rijk en Lagere Overheden. Met gespecialiseerde financiële dienstverlening draagt de BNG bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Daarmee dient de bank de publieke taak.
BeleidDe huidige situatie continueren
Risico'sVerwacht wordt dat als gevolg van het schatkistbankieren en de mindere omzet van verstrekte geldleningen de resultaten van de bank onder druk komen te staan.
Openbaar belangBNG Bank is betrokken partner voor een duurzamer Nederland. De bank ondersteunt overheidsbeleid en draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. We verstrekken krediet tegen lage tarieven aan of onder garantie van Nederlandse overheden.
Gemeentelijk belangDe gemeente is aandeelhouder van de Bank Nederlandse Gemeenten (BNG). De gemeente heeft 41.730 aandelen en heeft daarmee minderheidsbelang.
FinanciënFinancieel resultaat 201739301-01-201731-12-2017Eigen Vermogen4.4864.953Vreemd Vermogen149.483135.041Financiële toelichtingIn 2019 is een dividendopbrengst begroot van € 68.500.
Verbonden partij
N.V. Houdstermaatschappij EZW
VestigingsplaatsTwiskWebsiteVisieDe gemeente was aandeelhouder van de N.V. Houdstermaatschappij EZW. De gemeente heeft een minderheidsbelang. De aandelen van de Houdstermaatschappij in het geplaatste kapitaal van Alliander N.V. zijn per 18 december 2017 overgedragen aan de deelnemende gemeenten.
BeleidTeneinde te voorkomen dat er ook in de toekomst nog belasting moet worden betaald is op de algemene vergadering van aandeelhouders voor de Houdstermaatschappij EZW op 20 juni 2017 besloten om de vennootschap te ontbinden. De aandelen van de Houdstermaatschappij in het geplaatste kapitaal van Alliander N.V. zijn per 18 december 2017 overgedragen aan de deelnemende gemeenten. Deze gemeenten zijn nu rechtstreeks aandeelhouder in Alliander N.V..
Risico'sAlhoewel de aandelen nu zijn overgedragen blijft de Houdstermaatschappij voorlopig nog wel in stand. De daadwerkelijke liquidatie zal pas plaatsvinden als alle vorderingen en schulden, inclusief belastingaanslagen, volledig zijn afgewikkeld. Om de vennootschapsbelasting over de jaren 2016 en 2017 te kunnen betalen heeft de Houdstermaatschappij een voorziening gevormd. Indien deze voorziening niet voldoende zal blijken om aan alle verplichtingen te kunnen voldoen dan zullen alle (voormalige) deelnemende gemeenten naar rato van hun deelneming in het kapitaal opdraaien voor het dekken van deze kosten.
Als gevolg van de onzekerheid over de hoogte van de resterende verplichtingen is tijdens de algemene vergadering van aandeelhouders eveneens besloten nog niet over te gaan tot het uitkeren van dividend over het jaar 2016, totdat er zekerheid bestaat over de hoogte van de belastingaanslagen.
Openbaar belangGemeentelijk belangDe gemeente Edam-Volendam heeft geen aandelen meer in de NV Houdstermaatschappij EZW.
FinanciënFinancieel resultaatEigen VermogenVreemd VermogenFinanciële toelichtingEr wordt geen dividend meer uitgekeerd.
Verbonden partij
N.V. HVC
VestigingsplaatsAlkmaarWebsiteVisieHVC is verantwoordelijk voor het duurzaam afvalbeheer van haar aandeelhouders.
Zij zet zich onverminderd in om steeds meer materialen te hergebruiken door diverse soorten afval apart in te zamelen. HVC is de grootste niet-commerciële afvalinzamelaar van Nederland.
Daarnaast produceert HVC duurzame energie (warmte, elektriciteit en gas) uit afval, biomassa, wind, zon en geothermie en leveren die aan gemeenten, waterschappen, bedrijven en particulieren.
Verder ondersteunt zij bij maatregelen om lokaal te verduurzamen.
Duurzame energie (warmte, elektriciteit en gas) halen we uit afval, biomassa, wind, zon en geothermie.
BeleidDe huidige situatie continueren.
Risico'sDe garantstelling is opgenomen in de risicoparagraaf gemeente Edam Volendam.
Openbaar belangDeelnemende overheden te helpen met het realiseren van hun doelstellingen op het gebied van hergebruik van grondstoffen, afvalbeheer en duurzame energie
Gemeentelijk belangDe gemeente is aandeelhouder van de N.V. HVC en heeft met acht aandelen een minderheidsbelang.
Over het aandelenbezit ontvangt de gemeente mogelijk een dividenduitkering, alsmede een provisie voor het garanderen van geldleningen die ingezet worden voor afval gerelateerde activiteiten.
FinanciënFinancieel resultaat 201713.58501-01-201731-12-2017Eigen Vermogen89.603103.216Vreemd Vermogen860.491849.006Financiële toelichtingIn de begroting is als een garantstellingprovisie € 16.250 als baten opgenomen. Tot een dividenduitkering is het nog niet gekomen.
De bijdrage van de gemeente betreft een bedrag gerelateerd aan het aantal aangeleverde en verwerkte tonnages afval.
Verbonden partij
Alliander N.V.
VestigingsplaatsArnhemWebsiteVisieAlliander staat voor een energievoorziening die iedereen onder gelijke condities toegang geeft tot betrouwbare, betaalbare en duurzame energie. Dat is waar wij iedere dag aan werken.
BeleidDe gemeente Edam-Volendam beschikt over een minderheidsbelang in de aandelen en is hierdoor afhankelijk van een meerderheid in de aandeelhoudersvergadering.
Risico'sOpenbaar belangAlliander zorgt ervoor dat klanten de juiste energiekeuzes kunnen maken. Voor zichzelf en voor de totale energievoorziening. Zodat iedereen onder gelijke condities toegang heeft tot betrouwbare, betaalbare en duurzame energie.
Gemeentelijk belangDe gemeente Edam-Volendam heeft 304.055 aandelen in Alliander N.V.. met een nominale waarde van € 5,00.
FinanciënFinancieel resultaat 201720301-01-201731-12-2017Eigen Vermogen3.8643.942Vreemd Vermogen3.8714.127Financiële toelichtingIn de begroting 2019 is een dividendopbrengst van € 200.000 geraamd.
Stichtingen en verenigingen
Verbonden partij
Stichting Werkplus
VestigingsplaatsWebsiteVisieDe stichting heeft als doel het uitvoeren van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw). De Wsw maakt het mogelijk dat mensen begeleid kunnen werken in een aangepaste arbeidsomgeving. Het gaat om mensen met een lichamelijke, verstandelijke of psychische handicap.
BeleidPer 1 januari 2018 is/wordt het Werkvoorzieningsschap BaanStede opgeheven en heeft de gemeente Edam-Volendam de uitvoering van de Wsw zelf ter hand genomen. Ter voorbereiding heeft de gemeente Edam-Volendam een ‘gemeentelijke’ stichting opgericht die als formele werkgever fungeert voor de Wsw’ers, de mensen met een arbeidshandicap zoals bedoeld in de Wet sociale werkvoorziening die voorheen bij het Werkvoorzieningsschap BaanStede aan het arbeidsproces deelnamen (circa 90 inwoners van Edam-Volendam).
De Stichting Werkplus is vormgegeven dat deze opereert binnen het juridisch kader dat geldt voor quasi-inbesteden:
1.de gemeente houdt toezicht op de stichting als ware het een eigen dienst;
2.de stichting verricht het merendeel van zijn werkzaamheden ten behoeve van de gemeente (tenminste 80%).
Hierdoor is het mogelijk om het werk te gunnen aan de specifieke doelgroep die de gemeente voor ogen heeft: de Wsw’ers die tot en met 2017 bij het Werkvoorzieningsschap BaanStede waren ondergebracht.
Risico'sOpenbaar belangHet mogelijk maken dat mensen begeleid kunnen werken in een aangepaste arbeidsomgeving
Gemeentelijk belangHet bestuur van deze stichting bestaat uit de wethouder Samenleving, de directeur en een medewerker van de afdeling Financien.
De gemeente stelt een budget beschikbaar aan de stichting voor de uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw).
FinanciënFinancieel resultaat 201901-01-201931-12-2019Eigen VermogenVreemd VermogenFinanciële toelichtingDe ontwerpbegroting 2019 van de Stichting Werkplus is begroot op een bedrag van € 2.916.000.
In de begroting van de gemeente is voor 2019 als totale bijdrage voor de Stichting Werkplus € 2.266.500 (overdracht van de rijksbijdrage uitvoering Wsw 2019 plus de gemeentelijke bijdrage) beschikbaar (gegevens Opleverrapport juli 2018).
Verbonden partij
Zwembad de Waterdam
VestigingsplaatsVolendamWebsitewww.waterdam.nl
VisieOptimaal gebruik van accommodatie om te kunnen sporten en recreëren, met inachtneming van wettelijke kaders voor wat betreft milieu- en kwaliteitseisen. Bijdrage leveren aan ontwikkeling recreatie en volksgezondheid.
BeleidRisico'sOpenbaar belangRecreatie en Volksgezondheid
Gemeentelijk belangTekortfinanciering als bijdrage aan ontwikkeling recreatie en volksgezondheid en veiligheid.
De jaarlijkse bijdrage van de gemeente Edam-Volendam is € 350.000
FinanciënFinancieel resultaat 201601-01-201631-12-2016Eigen Vermogen4545Vreemd Vermogen217335Financiële toelichtingDe jaarlijkse bijdrage van de gemeente Edam-Volendam is € 350.000.
De jaarrekening 2017 van NV Sportfondsenbad Edam-Volendam (inclusief balans) is bij het schrijven van deze tekst (september 2018) nog niet ontvangen.
Verbonden partij
Veiligheidshuis Zaanstreek-Waterland
VestigingsplaatsZaandamWebsiteVisieVeiligheidshuis Zaanstreek-Waterland draagt bij aan een veiliger regio door met een persoonsgerichte aanpak criminaliteit en overlast tegen te gaan en recidive te verminderen
BeleidHet Veiligheidshuis is een netwerkorganisatie van gemeenten en partners uit het straf-, zorg en het bestuurlijke domein. In het Veiligheidshuis komen de netwerkpartners onder eenduidige regie tot samenwerking om complexe problemen duurzaam op te lossen. Bij deze problemen speelt altijd een veiligheidsrisico. Daarnaast is het Veiligheidshuis een informatie- en expertisecentrum waar kennis vergaard en gedeeld wordt.
De komende jaren zal de capaciteit van het Veiligheidshuis uitgebreid worden om het hoofd te bieden aan complexe situaties waarbij regionale regie en coordinatie nodig is om tot een doorbraak te komen. Tevens is het Veiligheidshuis belast met de doorontwikkeling van de aanpak van radicalisering en extremisme (CTER).
Risico'sOpenbaar belangIn Veiligheidshuis Zaanstreek-Waterland werken professionals structureel samen aan een veilige leefomgeving. Met een persoonsgerichte aanpak zorgen justitie, politie, gemeente en verschillende zorginstanties voor het verminderen van criminaliteit en overlast en wordt recidive voorkomen.
Gemeentelijk belangDe gemeentelijke betaalt een jaarlijkse bijdrage aan het Veiligheidshuis
FinanciënFinancieel resultaatEigen VermogenVreemd VermogenFinanciële toelichtingDe financiele bijdrage van de gemeente bedraagt in 2019 € 28.911.
Verbonden partij
Nazorgstichting Nieuwjaarsbrand Volendam
VestigingsplaatsVolendamWebsiteVisieDoel van de Stichting is de opzet van een waarborgfonds voor getroffenen.
BeleidDe Stichting functioneert als vangnet voor kosten van getroffenen, die in de toekomst niet op andere wijze kunnen worden vergoed. Hierbij dient met name te worden gedacht aan kosten voor niet vergoede medische ingrepen, aangepaste (om) scholingsprogramma’s, (aangepaste) werkbegeleiding en/of het zoeken hiervan, psychosociale problemen en woonlasten. Daartoe is onder verantwoordelijkheid van de Stichting een kostenregeling Nazorg ontworpen die door de gemeente onder verantwoordelijkheid van het Stichtingsbestuur wordt uitgevoerd.
Risico'sGeen
Openbaar belangAls uitvloeisel van het schikkingtraject m.b.t. de financiële afwikkeling van de Nieuwjaarsbrand moest een Stichting Nazorg worden opgericht. Op 24 mei 2007 zijn de statuten van de nieuwe stichting notarieel verleden en per 7-7-2007 heeft de eerste officiële vergadering van de Nazorgstichting Nieuwjaarsbrand Volendam plaatsgevonden.
Gemeentelijk belangVan het driehoofdig Bestuur van de Stichting is één lid aangewezen door het College van Burgemeester en Wethouders. Daarnaast participeert de gemeente in de Raad van Toezicht in de persoon van de burgemeester.
De gemeente heeft initieel een bedrag van € 700.000 gestort en zal vervolgens jaarlijks gedurende veertig jaar een exploitatiebijdrage te verlenen van € 40.000.
FinanciënFinancieel resultaat 201901-01-201931-12-2019Eigen VermogenVreemd VermogenFinanciële toelichtingIn de begroting van 2019 is een exploitatie bijdrage van € 40.000 opgenomen.
Verbonden partij
Stichting Samenwerkingsverband PO Waterland
VestigingsplaatspurmerendWebsitewww.swvwaterland.nl
VisieHet Samenwerkingsverband PO Waterland is verantwoordelijk voor een dekkend netwerk Passend Onderwijs. Om elk kind een passende onderwijsplek te bieden, werken scholen samen in dit regionale samenwerkingsverband. Het Samenwerkingsverband maakt onder meer afspraken over welke begeleiding de reguliere scholen bieden, welke kinderen een plek kunnen krijgen in het (voortgezet) speciaal onderwijs ((v)so) of speciaal basisonderwijs (sbo) en over de verdeling van de ondersteuningsmiddelen.
BeleidOm te zorgen voor zo goed mogelijke samenwerking tussen professionals die met jeugdigen werken, stemmen samenwerkingsverbanden en gemeenten hun beleidsplannen af. Uit deze samenwerking is een werkagenda Passend Onderwijs voortgekomen. Deze agenda bestaat uit de onderdelen thuiszitters, leerlingenvervoer, zorg voor de jeugd, doorgaande ontwikkellijn, statushouders en onderwijs/arbeidsmarkt.
Risico'sOpenbaar belangHet Samenwerkingsverband PO Waterland bestrijkt de gehele regio Waterland en omvat de volgende gemeenten: Purmerend, Beemster, Landsmeer, Edam- Volendam en Waterland.
Gemeentelijk belangDe gemeente Edam-Volendam participeert in deze samenwerking ten behoeve van het onderwijsgedeelte van Programma 5 Sociaal Maatschappelijk. In dit kader wordt de aansluiting tussen Passend Onderwijs en Jeugdwet verder vormgegeven middels het Schoolmaatschappelijk Werk.
De jaarlijkse bijdrage van Edam-Volendam bedraagt € 352.000
FinanciënFinancieel resultaatEigen VermogenVreemd VermogenFinanciële toelichtingDe jaarlijkse bijdrage van Edam-Volendam bedraagt in 2018-2019 € 352.000.
Overige verbonden partijen
Verbonden partij
Vervoerregio Amsterdam
VestigingsplaatsAmsterdamWebsiteVisieDe vervoerregio zet zich in voor een optimale bereikbaarheid van de Amsterdamse regio.
BeleidVerbinden is de missie van de vervoerregio die uitgevoerd wordt via de volgende programma's:
- Mobiliteit
- Openbaar Vervoer
- Infrastructuur
De Vervoerregio is een samenwerkingsverband van vijftien gemeenten op het gebied van verkeer en openbaar vervoer. Om op een goede manier te overleggen en besluiten te nemen zijn er diverse (bestuurs)vormen van overleg: De regioraad, het dagelijks bestuur, portefeuillehoudersoverleggen en commissies.
Naast de bestuurders is een ambtelijke organisatie binnen de Vervoerregio Amsterdam actief om namens de gemeenten besluitvorming voor te bereiden, regionaal beleid op stellen, concrete projecten te initiëren en uit te voeren én samenwerking tussen betrokken partijen tot stand te brengen.
Risico'sOpenbaar belangGoede verbindingen tussen bestemmingen zijn belangrijk zodat mensen zich snel via openbaar vervoer, fiets of auto snel, veilig en confortabel kunnen verplaatsen.
Gemeentelijk belangDe gemeente Edam-Volendam is vertegenwoordigd in de Regioraad door drie raadsleden.
FinanciënFinancieel resultaat 201701-01-201731-12-2017Eigen Vermogen3.2161.264Vreemd Vermogen259.985287.517Financiële toelichtingDe gemeente draagt financieel niet bij aan de Vervoerregio Amsterdam.
In voorkomende gevallen wordt getracht gemeentelijke projecten, voor de binnen het beleid passende onderdelen, gesubsidieerd te krijgen door de Vervoerregio.
Verbonden partij
Metropoolregio Amsterdam
VestigingsplaatsAmsterdamWebsiteVisieDe Metropoolregio Amsterdam behoort tot de Europese top vijf van economisch sterke regio’s en heeft begin 2016 een agenda opgesteld voor de toekomst. Prioriteit heeft het aanjagen van de economie, het verbeteren van de bereikbaarheid en het bouwen van woningen. Dit laatste is extra urgent vanwege de populariteit van de metropoolregio onder woningzoekenden. Op economisch gebied wil de MRA een voortrekkersrol vervullen in de kennis- en circulaire economie. Duurzaamheid staat eveneens hoog op de actielijst. Hetzelfde geldt voor het versterken van de landschappelijke elementen, met aandacht voor het uitbreiden van zowel de recreatiemogelijkheden als de natuurbeleving.
BeleidDe voortschrijdende MRA actie-agenda 2016- 2020 is leidend voor de acties.
Binnen de MRA wordt overlegd in de volgende platforms:
·-Platform voor Ruimte;
·-Platform voor Economie en
·-Platform voor Mobiliteit.
Bij regionale afspraken op de terreinen van wonen, economie en bereikbaarheid worden de deelnemers eerst geconsulteerd. Hiertoe behoren de strategische agenda, het werkplan en de P&C cyclus, zoals begroting en rekening.
De sub-regio Zaanstreek –Waterland heeft een gezamenlijke visie en samenwerkingsagenda opgesteld.
Risico'sOpenbaar belangBinnen de Metropoolregio Amsterdam werken de MRA-partners; 2 provincies, 33 gemeenten en de Vervoerregio Amsterdam vanuit een gedeelde visie aan een krachtige, innovatieve economie, snellere verbindingen en voldoende en aantrekkelijke ruimte voor wonen, werken en recreëren
Gemeentelijk belangEdam- Volendam is trekker van het beleidsterrein economie, recreatie en toerisme.
Ter bekostiging van de activiteiten wordt een bijdrage betaaldvan € 1,50 per inwoner.
FinanciënFinancieel resultaatEigen VermogenVreemd VermogenFinanciële toelichtingDe financiele bijdrage aan de MRA bedraagt € 1,50 per inwoner. De bijdrage 2019 bedraagt € 53.933.
Verbonden partij
Regionale samenwerking waterketen Zaanstreek-Waterland
VestigingsplaatsWebsiteVisieSamenwerking tussen gemeenten, waterschap en waterleidingbedrijf om in het waterbeheer tot besparingen en kwaliteitsverbetering te komen en kostbare kennis met elkaar te delen.
BeleidHet op 23 mei 2011 ondertekende Bestuursakkoord Water (BAW) dat door het Rijk is gesloten met de Vereniging Nederlandse Gemeenten, de Unie van Waterschappen en de Vereniging van waterleidingbedrijven heeft als doel te komen tot kostenbesparing, betere kwaliteit en minder kwetsbaarheid vanaf het jaar 2020. Kortweg wordt dit de 3 K’s genoemd. Naast de stimulans vanuit het Bestuursakkoord Water is er ook een regionaal belang om meer en beter samen te werken in het stedelijk rioolwaterbeheer. Daarnaast vindt uitwisseling van kennis binnen de regio veelvuldig plaats.
Risico'sOpenbaar belangDoor collectieve aanbesteding wordt voordeel behaald. Voorbeelden hierin zijn: het onderhoudsmatig collectief reinigen en inspecteren van rioolstelsels en kolken zuigen.
Ook is regionaal een Gemeentelijk Riolering Plan (GRP) gemaakt met uniformiteit; wel behoudt iedere gemeente haar eigen kosten/dekkingsplan.
Het plan betreft de periode 2018-2023 en is vastgesteld in de raadsvergadering van 15 februari 2018.
Gemeentelijk belangEdam-Volendam is een van de acht deelnemende regiogemeenten voor samenwerking in de afvalwaterketen.
Gezamenlijk opgepakte projecten worden qua kosten door de deelnemers van de regio Zaanstreek-Waterland naar rato van deelneming gedeeld.
FinanciënFinancieel resultaat 201701-01-201731-12-2017Eigen VermogenVreemd VermogenFinanciële toelichtingDe jaarlijkse bijdrage van Edam-Volendam bedraagt € 54.550. Daarnaast neemt elke deelnemer haar ambtelijke inzet voor eigen rekening.
Gezamenlijk opgepakte projecten worden qua kosten naar rato door de deelnemers gedeeld.